Service, reparasjon og overhaling av Mercedes Benz automatkasser.
Vi er Norges ledende spesialist og tilbyr gratis diagnostisering, i tillegg til de rimeligste prisene for service, reparasjon og overhaling av Mercedes-Benz automatgirkasser. Med over 25 års erfaring, taxi-næringen som vår største kunde på dette området, og alt av verktøy og diagnoseutstyr, er vi kanskje det eneste verkstedet i Norge som kan tilby denne typen reparasjoner og overhaling på din Mercedes Benz automatgirkasse. For å sikre våre kunder rask oppfølging har vi også til enhver tid samtlige deler til de mest brukte automatgirkasser fra Mercedes Benz på lager.

Service på MB automatkasser bør utføres på hver 60.000 km. Dette innebærer skifte av automatolje, automatfilter, og pakning på bunnpannen. Samt rengjøring av bunnpannen og prøvekjøring av automatkassen.
Litt historikk om Mercedes Benz Girkasser
I 1964-65 kom den første automatiske gearkassen fra Mercedes Benz. Den ble kalt GA kasse (Getriebe Automatik), og ble benyttet på alle modeller frem til 1970. Den er basert på en kombinasjon av clutchpakker og bremsebånd, og er bygd på et væskekoplingprinsipp. Dette er gode og solide gearkasser, men de første hadde et problem med lekkasjer fra converteren som til å begynne med var naglet sammen. Disse ble etter hvert sveiset, og da var det problemet ute av verden. Sjalt kvaliteten var ikke altfor god, mest fordi den hydrauliske styringen ikke klarte å mestre dempeprosessen like bra som på senere modeller. I drosjemiljøet ble GA kassen derfor gjerne kalt ”hoggeren”.

I 1970 skiftet de til en utbedret utgave som i prinsippet var bygd opp på samme måte som GA kassen, men med helt andre prosesser for demping og styring av sjalteøyeblikket. Denne kassen ble kalt 722-0 / 722-1. I de tretten årene denne ble produsert gikk den gjennom mange forandringer og utbedringer, helt til de kom med vacumstyring i 1979. Dette er et system som kombinerer hydraulikk og vacumstyring, hvilket fører til mye mykere overganger og nøyaktig gearingstidspunkt.

Neste generasjon kom i 1981 og fikk betegnelsen 722-3, den kom først på alle S-klasse biler. Deretter fikk 300Turbodiesel 722-3 i 1983. Dette var også året da 722-4 første gangen så dagens lys, i første rekke på alle 190 modeller, og fra 1984 også på alle 123 modeller. Alle 124 modeller med motorstørrelse opp til og med 260E har denne kassen, mens større motorer benyttet 722-3. 722-3 og 722-4 er i praksis like. Forskjellen ligger stort sett i størrelsen på alle komponenter, 722-3 er noe kraftigere hele veien og tåler derfor mer dreiemoment og belastning. Forskjellene fra forrige generasjon er mange, men den kanskje viktigste er vaierstyring av styretrykk. Styretrykket er det som bl.a. bestemmer gearingstidspunktet på kassen i forhold til gasspådrag. En annen stor endring fra 722-1 er at reversen nå får kraft fra en lamellpakke i stedet for bremsebånd. Disse ble produsert helt frem til 1996. På Gelendewagen ble 722-3 benyttet frem til 1998.

I 1992 kom 722-5, Mercedes første femtrinn automatkasse. Dette var en videreutvikling av 722-3, hvor det i prinsippet var utviklet et ekstra gir på den allerede eksisterende 722-3. 722-5 ble aldri regnet som noen suksess, da de ikke tålte store belastninger. De ble kun benyttet på 300E, 320E, 300E/24v og 280E. Disse ble bare produsert i fire år.

Så kom revolusjonen. Sent 1996 kom de første bilene med 722-6, den første femtrinns elektronisk styrte automatgearkassen fra Mercedes. Her er forandringene fra tidligere modeller såpass mange at ikke alle blir nevnt her. Men den elektroniske styringen løste flere problemer MB kassene tidligere slet med, ikke minst vacumstyring. Her er all vacumstyring erstattet med elektronisk avlesning, det samme gjelder styretrykk som tidligere hadde vaier. Her er det nå avlesning på alle hjul, turtall på motor, og motorkraft som er avgjørende. Alle bremsebånd er erstattet med clutchpakker og de har også clutch for lock up i converteren. De mest vanlige svakhetene på disse er el.hydraulisk styreenhet og converter. Dette er de første MB kassene som ble levert uten peilepinne. Er fortsatt i produksjon.

I 2006 kom 722-9 med syvtrinns automatkasse. Alle prinsipper er de samme som på 722-6, med to ekstra lamellpakker og et større planetgear. Hele poenget med syv trinn er at overgangene skal merkes i svært liten grad. Denne kassen blir levert på biler med motor fra 280CDI og større. Kan også fåes med eletronisk sjalter (gearspak). Er fortsatt i produksjon.
Priser
Automatservice
Inkluderer oljeskift, filter, pakning, prøvekjøring og evnt. justering
5-trinns automatgirkasse 3 600,-
7-trinns automatgirkasse 4 100,-
Overhaling, Automatgir
Årsmodell 1970 - 1982 fra 7 500,-
Årsmodell 1983 - 1996 fra 8 750,-
Årsmodell 1997 - 2017 fra 17 500,-
Overhaling, Servosnekke
Årsmodell 1970 - 1985 fra 5 000,-
Årsmodell 1986 - 1996 fra 5 000,-
Diagnostisering / Prøvekjøring 450,- / Gratis*
Alle priser er inkludert inn/ut-montering og inkl. mva.
* Gjelder kun dersom service/reparasjon utføres av oss